¡On The Goodlife Express.. ECUADOR!

El viaje de Ayahuasca

Vele inheemse stammen in Ecuador zijn erg spiritual en veel communities hebben Shamans (traditional healers). Sinds jongs af aan worden ze getraind om in contact te komen met de spirits en deze te gebruiken om mensen te helpen. Het is een van de belangrijkse werkzaamheden in een community. Want een shaman kan in de toekomst kijken, en de spirits geeft de shaman de kennis die hij nodig heeft om een bepaald persoon te genezen. Veel mensen in Ecuador gaan eerst naar een shaman voor dat ze er alleen al over denken om naar een arts te gaan.

De shaman die op bezoek kwam bij de Arajuno jungle lodge, heeft de skills geleerd van zijn vader en zijn vader weer van zijn vader. Het is een gift dat wordt overgedragen van generatie op generatie. Er zijn verschillende spirits, in verschillende vormen, spirit of de bomen, water, zee, Jaguar. De shaman vertelde hoe hij de spirit van de Rio (rivier) ontving. Hij was nog geen 14 jaar oud en was aan het vissen in de rivier. Het was een rare gebeurtenis want keer na keer was het raak en had hij meer en meer vis. Op een gegeven moment ontstond er een kolk in het water en uit die kolk kwam het hoofd van een lobo de rio (otter). Het was een enorm groot gevaarte en kwam steeds dichterbij, en toen begon het gevaarte te praten. Het zei; wees niet bang, ik ben hier om je te helpen. Neem al de vis die je gevangen hebt en kook het in mito zonder zout en aji. Deel het niet, het is alleen voor jou en je familie. Toen de lobo de rio, blaasde en de shaman viel flauw. Toen hij weer bijkwam was dat door de water dat duppelde vanaf de vacht van de lobo de rio. Nogal een vaag verhaal maargoed.. is maar waar je in geloofd.

Na de uitleg van de shaman gaf die de groep een clearing ceremony, daarna was het nog mogelijk om een individule cleaning te doen.
Het was best scary. De shaman ver in zijn eigen wereld of zal ik zeggen in de spirit wereld! In zich zelf mompelend en soms gillend.. ondertussen gaat tie te keer met een bos doge bladeren waar die je mee op je hoofd en lichaam slaat.. Ook rookt tie een enorm sterke vorm of tabak wat ook zeer hallucinerend is. Vervolgens blaast tie het uit op verschillende plekken op je hoofd nadat tie een smerig gorgelend geluid heeft gemaakt, wat ik dus dacht; shit man.. gaat die vent nu op me hoofd spugen? Die is echt te ver weg.

Het geeft je de meest vreemde gevoel.. niet onschrijfbaar! Maar het is een erg fijn gevoel, het leek net of op dat moment alles was intersiver. Vreemd maar lekker!

Na de cleansing ceremony kwam de hardcore stuff.. Ayahuasca. Het is een plant die gebruikt wordt om met je inner zelf te kunnen communiceren. Het wordt ook wel ' el llava de la puenta de tu corazon' (de sleutel voor de deur van je hart) Het is een sterk hallucinerend plant wat absoluut niet een voor recreatie kan gebruikt worden zoals paddo's & weed! De bijwerkingen zijn dan ook totaal niet aangenaam. Overgeven en Diarree.. Niet iets wat je voor je lol wil meemaken - aangezien wanneer je in Zuid Amerika reis al genoeg mee in aanraking komt.
Eigenwijs en stom kon ik het niet weerstaan om het niet te proberen, Vreselijk vreselijk smaak.. geen wonder dat overgeven een bijwerking is.. Het was een rare ervaring en niet goed uit te leggen.. Ik kwam niet in een trip terecht maar ik kon zeker wel voelen dat het me overnam. Dit waarschijnlijk doordat ik maar een klein beetje gebruikt had. Mijn gedachtegang was duidelijk anders dan normaal. En op dat moment alles leek meer duidelijker.. het was of ik begreep de connectie tussen de planeten, dieren, insecten en alles om meeheen.. Het was of dat ze tegen me aan het praten waren.. denk dat ze Quichua spraken want verstond het niet.. Dit ging voor ongeveer 2 uur door en daarna begon het overgeven en de diaree.. En dat was zo niet fijn..

Als je me nu vraagt heeft het de deur naar je hart geopend.. I dunno.. Op dit moment weet ik niet zo goed wat ik er van moet vinden en of het me ergens mee geholpen heeft.. The future will tell or not..

Reacties

Reacties

Hoda

Hey niet rare dingen gaan eten! Wel goed op jezelf passen daar he. kisses

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!